lördag 19 januari 2013

Istanbul Twilight

Nu för tiden har jag har två huvudsakliga fritidsintressen: musik och stil. Ikväll ska jag skriva om musik. Jag lyssnar mycket på ambient musik. Exempel på det är Brian Eno, Popol Vuh och Lisa Gerrard. Mitt första bidrag till Bobcatsssbloggen blir därför ambient, tematisk musik. Dock fel stad. Inte Ankara, istället blir det Istanbul. Det finns en väldigt bra samlingsskiva som heter Istanbul Twilight och två av mina favoritartister är med: Azam Ali och Taksim Trio.


Istanbul - Ernst Koerner
Azam Ali är en sångerska begåvad med en oerhört sagolik röst. Jag rekommenderar verkligen hennes skiva Portals of Grace där hon inspirerats av folkmusik från hela världen. Bland annat finns det där en låt som heter Sackpipslät och som ska vara inspirerad av svensk folkmusik (njaaa). Taksim Trio består av en klarinettist, en kanunspelare (typ en cittra) och en Bağlamaspelare (typ en luta). De spelar ambient musik med en riktning mot jazz. En av deras bästa låtar, Bicare, finns med på Istanbul Twilight.

Spotifylänk:
Various Artists – Istanbul Twilight
Lyssna och njut!

Imorgon skriver jag om stil. Då blir det turkiska designers!

/Sofia


1 kommentar:

  1. Intressant! Ja tack, keep'em coming! Gärna med en English summary. :)

    SvaraRadera